ECHEBASTAR
2019ko irabazlea Berrikuntza teknologikoa kategorian (produktua)
El jurado ha premiado a la empresa pesquera vasca de túnidos, Echebastar, por haber sabido introducir en el mercado de manera exitosa un producto innovador, de calidad diferenciada y alto valor añadido. Se trata de su nueva línea de negocio de atún ultracongelado, comercializado bajo su marca Alakrana.
Con esta innovación Echebastar ha sido capaz de ofrecer al consumidor una propuesta de valor clara y diferenciada respecto a la competencia, ofreciendo una originalidad en la categoría, ya que ha integrado aspectos como indulgencia, conveniencia y sostenibilidad. Ofrece al consumidor un producto limpio, presentado en diversos formatos y recetas como el tataki o el ahumado y ha sido capaz, mediante un sistema de ultracongelación y el control de toda la cadena de producción y suministro, de ofrecer un producto 100% natural, sin aditivos, durante todo el año. Y todo ello con el compromiso de pesca sostenible.
Epaimahaiak oso positiboki baloratu ditu Alakranaren ingurumen-hobekuntzaren alderdiak: baliabidearen iraunkortasunarekin, jardunbide egokiekin eta ingurumenarekiko errespetu handienarekin konprometitutako produktua da, eta, gainera, MSC (Marine Stewardship Council) programaren ziurtagiria du, kontsumitzaileari bermatzen diona atunaren harrapaketa eta ekoizpena arrantza arduratsuaren irizpide gorenen arabera lortu dela.
Era berean, produktu horrek arrantza-kate osoan arrantza jasangarriaren aldeko konpromisoa modu aitzindarian egituratzeko duen gaitasuna nabarmentzen du: arrantza-sektoretik kontsumitzailearenganaino doan balio-proposamen berritzailea.
Epaimahaiak irtenbidearen ezarpen-maila ere nabarmendu nahi du, enpresaren negozio globalari egindako ekarpena nabarmen hazi eta handitu baita. Izan ere, Alakranaren ultraizoztuen lerroa esponentzialki hazi da azken lau urteetan, eta salmenten bolumenak gora egin du: 2016an 12 t ziren urtean, eta 2019an, berriz, ia 200 t. Horrek erakusten du merkatuak argi eta garbi interesa duela berrikuntza horren inguruan.
TXAKOLI TXABARRI
2019ko irabazlea Enpresa Berrikuntza kategorian (prozesua)
Txakoli Txabarrik abian jarri duen doitasunezko nekazaritza-lanetarako droneen erabilerak BTEM saria jaso du ekoizpen-prozesuetako berrikuntzaren enpresa-kategorian.
Epaimahaiak azpimarratu duenez, Bizkaiko Txakolina jatorri-deiturako ardo-landaketetan droneak erabiltzeak eta mahats-bilketa selektiboak eragindako hobekuntzen aldaketa- eta inplementazio-maila handia izan da. Prozesu berriak 4.0 teknologiak doitasunezko nekazaritza deiturikoan sartzea dakar, eta berrikuntza garrantzitsua da hasierako egoerarekin alderatuta, bai produkzio-prozesuetan eragindako originaltasuna eta aldaketa dakarrelako, bai sektore horretan erabilitako teknologien eta tresnen berritasunagatik.
Epaimahaiak iraunkortasunaren hobekuntza ere azpimarratu du, bai maila ekonomikoan bai ingurumenekoan, berrikuntza hau ezartzearen ondorioz: ongarria non aplikatu behar den edo lur ureztatu gehiago edo gutxiago behar duten jakiteko selektibitate hobeari esker, tona bat produktu nitrogenatu gutxiago erabili ahal izan da eta uraren kontsumoa nabarmen murriztu da.
Gainera, aireko irudien bidez identifikatutako mahats-bilketari edo gaikako bilketari esker, fruitua biltzeko une egokia identifikatu ahal izan da, bai eta upategian sartzen den mahatsa homogeneizatzea lortu ere. Horrela, kalitatea handitzea lortu da (hala egiaztatzen duten nazioko eta nazioarteko hainbat sari jaso dira), bai eta uzta-kopurua ere (ekoizpena 30.000 kg handitzea), eta horrek, aldi berean, etekin handiagoa ematen dio nekazaritzari.
Epaimahaiak nabarmendu nahi du, halaber, ekoizpen-prozesu berri horren inplementazio-maila, negozio-ereduan dakarren osagai berritzailea eta aldaketa, lehiatik bereizteko aukera argiengatik eta sektoreko beste enpresa batzuetan eragiteko gaitasunagatik.
EROSKI
2019ko irabazlea Enpresa Berrikuntza kategorian
Epaimahaiak Eroski enpresa saritu du Berrikuntza Merkatuan kategorian, aitzindaria izateagatik eta osasunaren, jasangarritasunaren eta tokiko produktuaren alde egiten jarraitzeagatik bere negozio-ereduan, eta hori guztia elikatze-kateko beste enpresa batzuk egituratzeko duen gaitasunetik, bai eta online erosketa-kanala garatzearen alde egiteagatik ere, online supermerkatuan mundu fisikoaren abantailak baititu.
Oraingoan, euskal kooperatibak gizarteari elikadura orekatuan eta ohitura osasungarriagoetan oinarritutako bizitza osasuntsuagoa izaten laguntzeko duen konpromisoa aitortu nahi izan du epaimahaiak. Eroskik kontsumitzailea benetako protagonista gisa jarri du produktu osasungarriak aukeratzeko orduan, besteak beste, semaforo nutrizionala (Nutri-score) bere produktuetan sartuz (modu aitzindarian) edo tresna digitalak garatuz (Ekilibria) elikagai talde desberdinen irenstea hobetzeko eta egokitzeko.
Produktu osasungarrien aldeko apustua ere egin dute, eta aitzindariak izan dira trans koipeak kentzen eta marka propioko produktuen azukrea, koipea eta gatza murrizten.
Elikadurari eta ohitura osasungarriei buruzko hezkuntza-programan parte hartu duten 870.000 ikasle ingururen prestakuntza eta bezeroarenganako arretarako sariak (zazpigarren urtez jarraian) dira Eroskik kontsumitzaileen osasunarekin duen konpromisoaren beste adibide bat.
Eta hori guztia jasangarritasunaren alde eta tokiko produktuarekin, ingurumenaren gaineko eragina murriztearen alde eginez, ekonomia zirkularraren printzipioen bidez.
Epaimahaiak nabarmendu nahi du Eroskik ikuspegi argia izan duela kontsumitzaileen osasunaren alde egitean, aitzindaria izan baita pertsonak eta haien beharrak erdigunean jartzen dituen estrategia bat garatzen, enpresa ekoizle asko beren trakzio-gaitasunaren arabera egituratuz formulazio berriak eta prozesu jasangarriagoak eta osasungarriagoak diseinatzen.
Azkenik, epaimahaiak bere online supermerkatuaren bidez tokiko erosketa-irizpide jasangarri eta osasungarri horiek guztiak ezartzeko egindako ahalegina nabarmendu du, eta horri hainbat sari eman zaizkio urteko WeChop onena bezala, kontsumitzaileen botazio bidez emandako saria.